Niektóre dzieci mogą wymagać kontynuacji zdobywania i wymiany ekwiwalentów przez długi czas, jeśli mają wykonywać zadania wskazane przez nas, lecz dla większości program ten nie powinien trwać wiecznie. Czasami wygasa on samoistnie i dziecko kontynuuje pożądane zachowania bez widocznej potrzeby ekwiwalentów czy wzmocnień. Tak było w przypadku Filipa, który, jak się wydawało, przestał przywiązywać wagę do swych gwiazdek czy zabawek, lecz w dalszym ciągu przesypiał całą noc w swym własnym łóżeczku. Taki rozwój wydarzeń jest jednak „wynikiem uśmiechu fortuny”, na który nie należy liczyć.W innych przypadkach ekwiwalenty mogą tracić znaczenie, gdyż nowe wzmocnienia biorą górę. Są to te szczęśliwe sytuacje, gdy równoległe wzmocnienia społeczne odnoszą skutek i dziecko zaczyna dobrze się sprawować dzięki uwadze i uznaniu jego wysiłków ze strony otoczenia.
JAK ZAKOŃCZYĆ PROGRAM EKWIWALENTÓW?
