RACZEJ NIE STOSOWANE

W końcu matka daje mu 7 złotych. Robert wybiega, marudzenie się kończy, a matka myśli: „Warto było dać mu te 7 złotych na lody. Będzie trochę spokoju”. Danie chłopcu pieniędzy jest wzmocnieniem negatywnym, ponieważ zakończyło jego marudzenie. Być może matka następnym razem chętniej da Robertowi pieniądze na lody. (Jeśli, oczy­wiście, nie zorientuje się, że przez takie zachowanie marudzenie Ro­berta jest wzmocnione pozytywnie i również będzie przybierać na sile. Wtedy, być może, zdobędzie się na stanowczość). Człowiek, którego spytano, dlaczego uderza głową w mur, odparł: „ponieważ przyjemnie będzie przestać to robić”; zastosował w stosunku do siebie wzmocnienie negatywne.W związku z tym, że wzmocnienie negatywne zazwyczaj nie jest stosowane w wychowywaniu dzieci, nie będę się nim dalej zajmowała. Należy tylko zapamiętać, że potęguje ono dane zachowanie i nie jest tym samym co karanie; w teorii modyfikacji zachowania „karanie” to coś, co doprowadza do zaniku jakiejś formy zachowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *